DOM I WNĘTRZE

6 ZASAD UTRZYMANIA PORZĄDKU W DOMU

Nie lubię sprzątać. Mieszkając pod jednym dachem z pięciolatką sprzątanie staje się syzyfową pracą, bo zawsze się coś wyleje, nakruszy a zabawki są porozrzucane po całym domu. Jak już skończę sprzątać to wiem, że pod koniec dnia będę musiała wykonać połowę czynności jeszcze raz. Dom jest naszą wizytówką i każdy chce mieszkać w ładnej uporządkowanej przestrzeni. Wtedy możemy zrelaksować się i odpocząć. Nie zawsze jednak mamy czas i chęci żeby zająć się porządkami. Czasami wydaje się to wręcz niemożliwe żeby utrzymać dom w czystości jeśli połowę dnia spędzamy w pracy. Kto ma jeszcze ochotę na sprzątanie, ręka w górę? Jest jednak parę zasad, których każdy kto chce mieć czysty dom powinien się trzymać.

1.

Jeśli dom jest zagracony, zabawki walają się po podłodze a w naczynia leżą brudne w zlewie chociaż masz zmywarkę, znaczy to, że ty i domownicy nie kończą pewnych czynności. Dla przykładu: przygotowujesz obiad, w trakcie tej czynności robisz bałagan, jesz obiad i odkładasz brudne naczynia do zlewu. W zamian kończąc każdą z czynności powinnaś w trakcie przygotowania posiłku odkładać wszystko na miejsce, zmywać niepotrzebne naczynia lub wkładać je do zmywarki. To samo powinnaś zrobić po jedzeniu. Wracasz do domu i zamiast odwiesić płaszcz w szafie, rzucasz go na siedzisko w przedpokoju. Kolejna rzecz, której nie zrobiłaś prawidłowo. Twoje dzieci układają klocki do momentu aż zawołasz je na obiad, rzucają zabawę i pędzą coś zjeść. O klockach nie pamiętają przez kilka kolejnych dni, w końcu sama je sprzątasz. Zatem zasada numer jeden: kończ każdą czynność tak aby zajmowana przez nią przestrzeń wróciła do stanu sprzed tej czynności. Przed ugotowaniem posiłku było czysto w kuchni, dopilnuj aby tak było po jego zjedzeniu. Nie jest to proste, dopóki nie stanie się nawykiem. Wymagaj tego od siebie i od wszystkich, z którymi mieszkasz.

2.

Zaangażuj do sprzątania wszystkich domowników. Niech każdy ma stałe obowiązki, które musi wykonać codziennie, np.:

ty: dopilnujesz porządku w kuchni podczas przygotowania posiłków i po, zrobisz pranie lub poukładasz w szafkach wyprane rzeczy

mąż/partner: wyniesie śmieci, odkurzy lub wymopuje podłogi

dziecko: (tu w zależności od wieku) sprzątnie używane w danym dniu zabawki, nastolatek spokojnie może odkurzyć w swoim pokoju, dbać o porządek na biurku.

Wykonywanie tych czynności regularnie pozwoli zaoszczędzić czas a dom nie zostanie zagracony.

3.

Ustal harmonogram sprzątania, który pasuje do ciebie. Jeśli masz duży dom, nie zakładaj, że posprzątasz w nim w weekend. Praca ponad twoje siły nie przyniesie efektu i popadniesz we frustrację. Na początku ustal o jakich porach ci najwygodniej sprzątać, rano, po południu a może wieczorem. Następnie zaplanuj sprzątanie jednego pomieszczenia w danym dniu. Pamiętaj, że wszystkiego nie musisz wykonać sama. W każdym pomieszczeniu każdy domownik może mieć jakieś zadanie do wykonania. Jeśli będziesz to robić regularnie sprzątanie nie zajmie ci wiele czasu. Gorzej gdy zapomnisz o sprzątaniu na wiele dni a później będziesz musiała sprzątać w każdym zakamarku. Czasami wystarczy regularne przetarcie mebli żeby na nich utrzymać porządek.

4.

Nigdy nie zostawiaj nieposprzątanej kuchni na noc. Chyba nie chcesz zacząć dnia od widoku zagraconej kuchni. Niech poranna kawa w czystym otoczeniu będzie miłym początkiem dnia. Perspektywa z rana, że musisz posprzątać nie jest dobrym pomysłem.

5.

Trzymaj rzeczy w „grupach”, np. rzeczy biurowe razem, inna grupa to narzędzia, jeszcze inna rzeczy do szycia, itp. Łatwiej będzie ci je później znaleźć. Odkładaj je zawsze na miejsce.

6.

Pozbądź się rzeczy, których nie używasz lub które zagracają twoją przestrzeń. Zyskasz miejsce dla potrzebnych rzeczy a sama poczujesz ulgę. Sprzątając zagraconą szufladę lub półkę, naszykuj trzy pudełka jedno na rzeczy dla których znajdziesz miejsce, drugie na rzeczy do oddania i trzecie na śmieci. Pudełko z rzeczami do odłożenia musi być opróżnione po segregacji rzeczy. Z pozostałymi wiadomo co zrobić. Podobną segregację możesz zrobić z ubraniami lub różnymi bibelotami. Możesz dodać pudełko z rzeczami do sprzedania i naprawy. Pamiętaj, że po segregacji natychmiast musisz zająć się pudełkami. Inaczej odstawisz je gdzieś i z biegiem czasu nawet nie będzie ci się chciało tam zajrzeć.

To są zasady, których staram się przestrzegać. Nie zawsze mi się to udaje, ale staram się, bo bardzo ułatwiają mi życie. Jak widać sprzątanie wymaga od nas pewnej rutyny, wyrobienia w sobie nawyków, które sprawią, że robienie porządków ograniczy się do pozbycia się kurzu, który chcąc nie chcąc będzie się pojawiał. A wy macie jakieś sposoby na skuteczne sprzątanie?

7 Comments

  1. Nie znosze sprzatac, ale jeszcze bardziej nie znoszę bałaganu, a najbardziej drażnia mnie ziarenka piachu na podłodze, gdy staje goła stopa, brrrr, kurz i włosy np.na podłodze w łazience. Dlatego wolę wykonać drobne prace kończące jak piszesz w artykule, niż patrzeć na to wszystko i wkurzać się zamiast relaksować w domu 🙂
    A dzięki kończeniu swoich prac przez wszystkich domownikow nawet sobotnie, generalne sprzątanie jest mniej nieprzyjemne, bo niestety kurzu nie da się zamknąć poza ścianami naszych domów i mieszkań i choć raz w tygodniu trzeba wezwać posiłki w postaci mokrej szmaty 😉

    Reply
  2. świetne i konkretne rady 🙂
    my mamy bardzo podobne 🙂 Każdy ma swoje pomieszczenia którymi się „opiekuje” i tutaj nie ma harmonogramu jako takiego, jak coś leży nie tam gdzie powinno to od razu odkładamy to na miejsce, podobnie z porządkiem, jeśli utrzymywany jest na bieżąco jest o wiele łatwiej jest go upilnować ::)
    choć szafki kuchenne są jedynym wyjątkiem 😀
    yakie fayne ostatnio opublikował…Nic nie spada z nieba – Matka na Szczycie – Blogerki dla kobiet – wpis gościnnyMy Profile

    Reply

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

CommentLuv badge